torsdag den 6. maj 2010

Fredagshygge - forberedelser



Da Anton gik i børnehave, som jo var en specialbørnehave uden alle kostforbeholdene, som i normale børnehaver (da mange af børnene er småtspisende), var der et fast fredagsritual. Om morgenen var der pålægschokolade til bollerne og kakaomælk, og om eftermiddagen kage. Så startede Anton i skole /specialskole, og nu var vi selv leverandøre af maden og fredagsritualet - jeg syntes bestemt det måtte føres videre. Så siden da har han hver fredag enten haft en lille dåse småkager, en portion boller eller i en snæver vending en æske flødeboller med til sin klasse. Så jeg er altid på jagt efter nemme børnevenlige småkageopskrifter. Idag har jeg lige bagt nogle mørdejssmåkager med pålægschokoladepynt.
Ufattelig nemme- 200 g smør, 75 g flormelis og 250 g mel æltes til en dej, formes til ruller med diameter på ca 3 cm. Hviler i køleskab. Skæres ud i en tykkelse af 3 mm og bages ca 8 min ved 200 grader. Mens de stadig er varme lægges chokolade på til at smelte fast- jeg valgte den børnevenlige pålægschokolade.
Det skal dog nævnes at Antons klasse kun er på 4 børn, så der behøves kun småkager til ca 4 børn og 3-4 voksne som tillæg til deres øvrige eftermiddagsmad. Det kan altid være i denne fine Disney-dåse. Er det ikke utolig hvilke dårlige småkager man vælger at købe til sin skraldespand for at få en sød kagedåse til kun 20,-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar