fredag den 4. juni 2010

Kager

Så var det tid til fredagshygge til Antons klasse igen...og jeg fant heldigvis en spændende og nem opskrift i det nye Spis Bedre.




Nødde-og karamelkager




1 dl blanderde salte nødder fa. peanuts, cashewnødder og pistacienødder (60 g)
75 g smør
½ dl sukker
1 tsk vanillesukker
1 spsk ahornsirup
1½ dl hvedemel
½ tsk bagepulver

Hak nødderne groft. Rør smør, sukker, vanillesukker og sirup blødt. Tilsæt mel, bagepulver og til sidst nødderne. Rul til ruller eller form til firkantede "ruller" ca 30 cm lange og 3 cm i diameter. Pak rullerne i plastfilm og læg dem i køleskabet ca 1 time. Skæres ud i 2 cm tykke skiver og lægges på bageplader. Bages ca 10 min midt i ovnen ved 175 grader.

Jeg kan altså rigtig godt kan lide fyld i småkager...så kom ca 100 g nødder i. Vi valgte pistacienødder og peanuts. Det mere fyld tik faktisk også kagerne til at se lidt mere rustikke ud. Opskriften lover 70 småkager....det kan godt være at jeg lavede dem noget for store, for jeg fik altså kun ca halvt så mange. Og de smager skønt...søde og salte...godt i sommervarmen.

Fik også lavet nogle andre kager færdige. Der er sommerfest i Gustavs børnehave næste fredag, og der er en kagebagningskonkurrence, som jeg dog ikke når at bage til, da jeg får en noget travl uge næste uge. Istedet meldte jeg mig til på bestyrelsesmødet i mandags at jeg godt ville forsøge at lave nogle filtmuffins som præmie. Jeg havde ikke prøvet det før og her er resultatet...Gustav glæder sig allerede til at være med til at aflevere dem til lederen af børnehaven på mandag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar