torsdag den 1. september 2011

Markronkringle med barndomsminder

Fredagshygge til Antons klasse. Jeg var kommet i tanke om en kringle min mor tit bagte, da jeg var barn, og ved at google, var dette det nærmeste jeg kom på. Og de blev gode.

Dej
300 g mel
200 g margarine
50 g sukker
2 æg
50 g gær
1 spsk vand

Fyld
75 g smør/margarine
75 g sukker (brugte farin, da jeg husker dette fra barndomsvarianten)
50 g sukat
50 g rosiner (jeg brugte bare dobbelt op med rosiner)
50 g knuste makroner

Gæren opløses i æggene og det lunkne vand, hvorefter mel og de øvrige ingredienser tilsættes og æltes til en ensartet dej. Hæver til dobbelt størrelse.
Form dejen til 2 pølser, der rulles ud i hele bagepladens længde. Langs midten af dejen anbringes remonce, der smøres godt ud. Ovenpå kommes rosiner og knuste makroner. Dejens sider foldes mod midten lidt ind over hinanden. Hæver til dobbelt størrelse.

Stryges med æggestrygelse, og drysses med perlesukker. Bages ved 220 grader i ca 12 min

Ingen kommentarer:

Send en kommentar