søndag den 15. januar 2012

Pretty pink

Vi holder lidt eftermiddagskaffe for familien idag - fødselsdagsfejringer.
Og derfor er der selvfølgelig bagt lidt....og med rødbeder i køleskabet, er der blevet lidt pink tema.

Sigtebrød med rødbede og gulerod (2 stk + få boller)

1½ pk gær
5 spsk vand til gær
1 dl vand
4 dl kærnemælk
2 tsk salt
1 spsk honning
150 g fintrevet gulerod
150 g groftrevet rødbede
1 kg sigtemel

Gær opløses i 5 spsk vand...står og arbejder, mens grøntsagerne skrælles og rives. Tilsættes yderligere vand og kærnemælk, salt, honning og de revne rodfrugter. 1 kg sigtemel tilsættes og æltes grundigt (jeg tager den dovne udgave med håndmixer og dejkroge). Hæver ca 45 min, formes til brød, efterhæver 30 min og bages i ovnen ca 45 min ved 225 grader.

Rødbedekage

200 g farin
2 æg
1,25 dl olie
125 g hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk kanel
½ tsk stødt nellike
½ tsk stødt ingefær
korn fra 1 stang vanilie
en knivspids salt
saft af 1/4 appelsin
150 g revet rå rødbede

Creme
100 g flødeost naturel
25 g smør
100 g flormelis
lidt appelsinsaft

Blandes og kommes i springform. Bages 45 min ved 180 grader.
Når afkølet kommes cremen over kagen.
Den blev rigtig god...sød, svampet, krydret...med dejlig frisk creme på...



1 kommentar:

  1. Hvor ser dit brød dejligt ud, og festligt med de gode farver !!!

    Og Tillykke.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet